Werkgevers

10 Redenen om yoga te doen

Yoga, sommige zien het als een typische meisjessport waarbij er Ohm wordt gezongen in kleermakerszit maar het is veel meer dan dat. Het is niet alleen goed voor de fysiek maar eveneens voor je mentaal welzijn. Het is ontspannend en je bent in beweging. Hieronder vind je een kleine samenvatting terug waarom yoga goed voor je is:
 


1. Ontspanning
Bij elke pose hoor je diep adem te halen. Wie via zijn/haar buik ademt, neemt meer zuurstof op en kan veel dieper ontspannen. Daarnaast, wanneer je beweegt maak je meer endorfine aan (gelukshormoon) en daalt de hoeveelheid cortisol (stresshormoon).

2. Conditie & Uithouding
Er bestaan verschillende soorten yoga, sommige zijn intensief en zwaar, andere zijn heel rustig. 1 ding hebben ze allemaal gemeen: de beweging (vooral actieve yoga) en de uithouding (vooral rustige yoga) zorgen voor een betere conditie. Je leert spieren gebruiken die je anders zelden/nooit gebruikt, je uithouding wordt groter en je spieren worden soepeler. Je kan yoga zo moeilijk maken zoals je zelf wilt maar wanneer je kiest om elke keer een stapje moeilijker te gaan, train je niet alleen je uithouding maar eveneens je lenigheid.

3. Fysieke gezondheid
Naast de spieren trainen, zorgt yoga eveneens voor een betere bloedcirculatie en door de ademhaling ook voor een betere zuurstofopname. Je hebt ook oefeningen die specifiek op een lichaamsdeel- en/of klacht werken. Zo zijn er poses die bloeddrukverlagend zijn, werken op de conditie van het hart, het metabolisme, een betere slaap, ontgiftend op de organen en zelfs gewichtscontrole. En dit is maar het topje van de ijsberg want op lange termijn doet yoga nog veel meer; onder andere klachten verminderen bij MS, migraine, astma, bronchitis, constipatie en kunnen preventief werken bij ziektebeelden zoals hartkwalen, osteoporose, enzoverder.

4. Focus
Bij elke pose hoort concentratie want je hoort de oefening goed te doen (een rechte rug enzovoorts) en je ademhaling hoort juist te zijn. Het mag lastig aanvoelen maar niet té pijnlijk, indien wel betekent het dat je  eigenlijk iets verkeerd aan het doen bent en zoek je best waar je fouten hebt gemaakt zodat je die kan corrigeren.

5. Geduldigheid
Sommige poses vragen zowel voor fysiek evenwicht als geduld. Je kan niet meteen je benen in je nek leggen vanaf dag 1, het is langzaam opbouwen en je lichaam leren kennen. Zelfs al wil je het nog zo graag, als je lichaam het nog niet kan dan moet je loslaten en probeer je het later eens opnieuw...want wie niet geduldig omgaat met zijn lichaam en zichzelf, heeft de kans de spieren te overbelasten of zelfs te blesseren.

6. Balans
Vanzelfsprekend leer je beter je evenwicht behouden wanneer je van die gekke poses aanneemt. Niet alleen werkt dit op je fysiek maar eveneens mentaal zal je op lange termijn veel evenwichtiger zijn.

7. Leven in het heden
Dit vat eigenlijk puntje 4, 5 en 6 samen. Afleiding en dagdromen is not done bij yoga want dan kan het fout gaan. Je moet aandachtig zijn en weten wat je aan het doen bent. Door volledig bewust te zijn, zorg je daarbij voor een betere coördinatie, concentratie en onrechtstreeks eveneens voor een beter geheugen.

8. Mentale gezondheid
Naast algemene ontspanning doet yoga nog veel meer voor het mentaal welzijn. De focus op jezelf zorgt misschien wel eerst voor een confrontatie maar op lange termijn zorgt het voor innerlijke groei en een beter humeur. Soms komen er dingen naar boven die je anders krampachtig probeert weg te stoppen maar daardoor kan je er wel mee aan de slag. Op lange termijn heeft het dus positieve invloed op (zelf-) controle, (zelf-)acceptatie en kan het zelfs depressies verminderen.

Bron: Bewust Groener, blog Lindsay